آشنایی با گل سوسن و ویژگی های آن

آشنایی با گل سوسن و ویژگی های آن

تاریخ انتشار: شنبه 7 بهمن 1402

آشنایی با گل سوسن و ویژگی های آن؛ یکی از معروف ترین و رایج ترین گل های تزیینی! آیا می دانید سوسن نماد چه چیزی است؟ نحوه نگهداری و پرورش گل سوسن چگونه است؟ انواع مختلف گل سوسن کدامند؟
بسیاری از افراد عاشق  سوسن هستند و علاقه زیادی به کاشت و پرورش گل سوسن دارند. اصلا مگر می شود عاشق گلی بزرگ و چشم گیر که عطر خوبی دارد، نشد. این گل خوشگل از طریق پیاز رشد می کند و یک گیاه چند ساله است که می تواند هر سال مجددا رشد کند. 

برای خرید گل سوسن باید به گل فروشی در ارومیه مراجعه کنید و یا به سایت یه دسته گل سر بزنید. 

به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد سوسن برای شما ارائه کنیم و به معرفی انواع مختلف سوسن بپردازیم.

گل سوسن چیست؟

 سوسن یکی از مشهورترین و دوست داشتنی ترین گل های تزئینی است که مردم علاقه زیادی به این گیاه دارند. این گل عطر خوبی دارد و شما می توانید با استشمام بوی این گیاه لذت ببرید. نگهداری گل سوسن کار زیادی سخت و دشواری نیست و تنها با اطلاع از چند روش می توانید از این گل به خوبی نگهداری کنید.
گل سوسن یکی از گیاهان پیازدار است که می تواند در مناطق گرمسیری رشد خوبی داشته باشد. گل سوسن به دلیل گلبرگ هایی که دارند، طرفداران بسیار در دنیا دارد. نکته قابل توجه این است که گل سوسن با اسم لیلیوم نیز شناخته می شود.

معرفی انواع مختلف گل سوسن

توجه داشته باشید که گل سوسن یکی از گیاهان چند ساله است که ساقه های برگ داری دارد و افراد زیادی به این گیاه علاقه دارند. شما می توانید در مناسبت های مختلفی به دوستان و عزیزان خود گل سوسن هدیه دهید. در ادامه به معرفی انواع مختلف گل سوسن می پردازیم:

•     سوسن عنکبوتی

یکی از انواع مختلف گل سوسن، گل سوسن عنکبوتی است. بهتر است بدانید، این گل برگ هایی به طور بیش از متر و ساقه هایی به طور 50 تا 90 سانتی متر دارد که مردم علاقه زیادی به این نوع از گل سوسن دارند. عرض گلبرگ ها متفاوت است و در برخی از مواقع گلبرگ ها پهن و برخی مواقع باریک هستند، ولی نوع عنکبوتی آن برگ های باریکی دارند که به همین دلیل به آن گل عنکبوتی گفته می شود.

•    آسیاتک

یکی دیگر از انواع مختلف گل سوسن که در طبیعت یافت می شود، گل آسیاتک است. این گل بوی خاصی ندارد و نسبت به گونه های دیگر گل سوسن کوچک تر بوده و در رنگ های نارنجی، قرمز، زرد و سفید دیده می شود. گل سوسن آسیاتک دارای ساقه محکمی است و در زمان گل دهی به نور خورشید نیاز دارد. اگر می خواهید این گل به خوبی رشد کند، باید آن را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.

•    سوسن اورینتال

سوسن اورینتال نیز یکی دیگر از انواع مختلف گل سوسن است که می توانید آن را از سایت یه دسته گل خریداری کنید. این گل عطر بسیار خوبی دارد و می توانید از بوییدن آن لذت ببرید. برگ های گل اورینتال نسبت به گونه های سوسن دیگر بزرگ تر و پهن تر است. گل اورینتال در زمانی که غنچه هایش باز می شود، گرد افشانی زیادی می کند. همچنین شرایط نگهداری آن کمی متفاوت است.

مشخصات ظاهری کلی سوسن ها 

بسته به گونه های سوسن بلندی ساقه سوسن ها از 30 تا 300 سانتی متر متغییر است و همچنین برگ های سوسن ها به رنگ سبز و به شکل بیضی یا نیزه ای هستند. سوسن ها گل هایی با رنگ های زرد، قرمز، نارنجی ، بنفش و صورتی دارند و پیاز آن از فلس های زرد رنگ پوشیده شده است.

کاربردهای سوسن 


گل‌آرایی:

 از گل‌های سوسن در انواع گل های تزیینی استفاده می‌شود.


عطر سازی: 

از اسانس گل سوسن در صنعت عطر سازی استفاده می‌شود.


دارویی: 

از سوسن در طب سنتی برای درمان برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، سرفه و آسم استفاده می‌شود.


شرایط نگهداری سوسن


سوسن به نور خورشید نیاز دارد، اما باید از نور مستقیم خورشید در امان باشد. همچنین سوسن به خاکی غنی و زهکشی شده نیاز دارد. از نظر آبیاری باید بگوییم که سوسن باید به طور منظم آبیاری شود، اما نباید غرق در آب شود.
همچنین سوسن به دمای خنک نیاز دارد و در دمای 13 تا 20 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کند.

جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد سوسن برای شما ارائه کنیم و به معرفی انواع مختلف گل سوسن بپردازیم. همانطور که گفته شد، سوسن یکی از گل های پرطرفدار در طبیعت است که شما می توانید انواع مختلف گل سوسن را خریداری کرده و آن را پرورش دهید.