majale_logo
گیاه زیره سبز چیست و ویژگی های آن کدامند؟

گیاه زیره سبز چیست و ویژگی های آن کدامند؟

زیره سبز یکی از دو گونه زیره سبز است که در طبیعت یافت می شود. زیره گیاهی یک ساله با دانه های بدون کرک و معطر است. زیره سبز با زیره سیاه متفاوت است. زیره به عنوان یک نگهدارنده غذایی و تجاری استفاده می شود و فاکتور اصلی پودر فلفل قرمز است.

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۴/۱۷

گیاه زیره سبز گیاهی محبوبی است که در آشپزی با طعم و عطری منحصر به فرد استفاده می شود. از این ادویه برای تهیه نان، کیک، کلوچه، سس، سالاد و مربا استفاده می شود. این گیاه علاوه بر پخت و پز، خواص دارویی زیادی دارد و برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود. خرید گل در تبریز علاقه مندان ریادی دارد. علاوه بر این، خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم و ضد عفونی کننده آن، آن را به انتخابی مطمئن برای درمان برخی بیماری ها و علائم مرتبط تبدیل می کند. زیره سیاه گیاهی با قدمت طولانی است. برخی از افراد معتقد بودند که زیره سبز این قدرت را دارد که از دزدیده شدن دارایی های گیاه یا از دست دادن عشق عاشقان جلوگیری کند، اما امروزه مشخص شده است که گیاه زیره دارای خواص دارویی است و از روغن، میوه ها و دانه های آن می توان به صورت دارویی استفاده کرد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعاتی را در خصوص گیاه زیره سبز در اختیارتان بگذاریم.

گیاه زیره سبز چیست؟

زیره یک گیاه علفی دوساله است که از خانواده Liliaceae است و در بسیاری از نقاط جهان از جمله اروپا، آسیا و شمال آفریقا پراکنده است. به عنوان یک ادویه محبوب برای پخت انواع نان و تهیه نوشیدنی استفاده می شود. گلها و گیاهان دارویی شهر تبریز به خواص بی نظیر آن معروف هستند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد التهابی و ضد التهابی است؛ بنابراین از آن برای درمان مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ و کولیت استفاده می شود. دانه های خشک، عصاره یا دانه و روغن زیره از اشکال خوراکی رایج این گیاه هستند که علاوه بر مواد غذایی در صنایع آرایشی و بهداشتی، عطرسازی و داروسازی کاربرد دارند.

مشخصات گیاهی زیره سبز

گیاهان زیره دارای چترهای مرکب هستند که هر چتر مرکب دارای 3 تا 6 چتر و هر چتر دارای 3 تا 4 گل است. در زیر چترهای مرکب، براکته های بلند و خطی به صورت حلقه هایی متراکم می شوند که به آن گریبان می گویند

خواص گیاه زیره سبز

•    منبع غنی آهن است: دانه های زیره از نظر آهن بسیار غنی هستند. یک قاشق چای خوری پودر زیره حاوی 1.4 میلی گرم آهن است که 17.5 درصد از RDI برای بزرگسالان است.
•    دارای ترکیبات گیاهی مفید: زیره حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی مرتبط با فواید بالقوه سلامتی است، از جمله ترپن ها، فنل ها، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها، که برخی از آنها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند، موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

نحوه مصرف زیره سبز چگونه است؟

برگ های زیره را می توان به عنوان ادویه خرد کرد و به غذاهای تازه یا خشک اضافه کرد. زیره در سالاد، غذاهای ماهی و مرغ به دلیل طعم تند و معطر آن استفاده می شود. این گیاه را می توان به صورت عرق با سایر نوشیدنی ها یا آب مصرف کرد و به عنوان چای یا جوشانده برای مشکلات گوارشی استفاده کرد.
برای تهیه دمنوش زیره، برگ یا پودر زیره را در آب جوش بریزید و بگذارید 15 دقیقه دم بکشد. سپس چای را صاف کرده و در صورت لزوم با یک قاشق عسل میل کنید.

جمع بندی:
در این مقاله در مورد فواید زیره، خواص زیره و مشخصات آن صحبت کردیم. زیره یک عامل شفابخش است، اما مانند تمام مواد طبیعی موجود در محیط، مصرف منظم و زیاد آن می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکل باید در مصرف آن اعتدال کرد.

 

  • اشتراک گذاری :